Kupujemy używany rower – poradnik

Szerząca się na świecie pandemia koronawirusa paradoksalnie przyczyniła się do wzrostu popularności jednośladów jako środka komunikacji miejskiej. Pomijając powszechnie znane korzyści płynące z jazdy na rowerze, możliwość zachowania dystansu społecznego jest aktualnie dodatkowym atutem, który powoduje zwiększenie naszego zainteresowania tą formą transportu. Planując zakup jednośladu często mamy rozterkę czy kupić pochodzący z pewnego źródła nowy rower, który objęty jest gwarancją producenta, czy używany, który jest tańszy, ale często znacznie lepiej wyposażony.

Autor tekstu, Kuba z bloga jadenarowerze.pl: Mieszkam, pracuję i jeżdżę po stolicy Warmii i Mazur – Olsztynie, a prowadzenie bloga staram się pogodzić z życiem rodzinnym i zawodowym. Jazda na rowerze to dla mnie coś więcej niż pasja – to mój sposób na życie. Za pośrednictwem strony staram się dołożyć swoją cegiełkę publikując wpisy na tematy które znalazły się w kręgu mojego zainteresowania. Zazwyczaj są to posty dotyczące zagadnień, które zgłębiłem poszukując odpowiedzi na nurtujące mnie pytania z zakresu szeroko pojętego „rowerowania”. Wszystkich zainteresowanych poruszaną przeze mnie tematyką serdecznie zapraszam do zapoznania się z jadenarowerze.pl.

Widmo zbliżającego się kryzysu ekonomicznego oraz stale rosnące ceny nowych rowerów powodują, że coraz chętniej rozważamy zakup używanego jednośladu. Jest to bardzo rozsądna opcja, o ile podejdziemy do tego metodycznie.

Pierwsze, co musimy zrobić, to określić budżet, jakim dysponujemy. Pozwoli to na określenie przedziału cenowego, w jakim będziemy się poruszali. Zastanówmy się również nad typem pożądanego roweru, ponieważ od planowanej formy naszej aktywności będzie zależało czy zdecydujemy się na rasowe MTB, rower szosowy czy może „holendra” do przemieszczania się po zatłoczonych ulicach miasta. Wybór rodzaju roweru będzie miał bezpośredni wpływ na komfort jazdy oraz walory użytkowe naszego nowego nabytku. Zakup MTB, czyli typowego roweru górskiego będzie odpowiedni, o ile planujemy jazdę w terenie. Jednak dołożenie takich elementów, jak pełne błotniki (zakrywające całe koło), bagażnik czy nóżka, które są niezwykle przydatne podczas jazdy po mieście, będzie już nieco kłopotliwe i może się gryźć ze sportowym charakterem roweru. To samo dotyczy „holendra”, czyli jednośladu przystosowanego do codziennej jazdy miejskiej. Jego waga, pozycja za kierownicą czy wąskie opony praktycznie uniemożliwią zjechanie z utwardzonych ścieżek i dróg rowerowych. W terenie zurbanizowanym natomiast, wykorzystując dodatkowe akcesoria w które zazwyczaj są wyposażone tego typu rowery (pełne błotniki, bagażnik, oświetlenie, blokada tylnego koła) pozwolą go traktować jako codzienny środek lokomocji. Jeśli natomiast zależy nam głównie na szybkości i zwinności, wówczas możemy rozważyć zakup „szosy”, czyli sportowego roweru przeznaczonego do jazdy po drogach utwardzonych.

Podczas planowania zakupu powinniśmy również określić, jakie cechy ma spełniać nasz nowy nabytek. Bardzo istotna jest specyfikacja techniczna, gdzie z góry możemy założyć pożądaną wielkość ramy (która ma decydujące znaczenie), rozmiar kół czy klasę montowanego osprzętu. Mając w zamyśle zakup konkretnego typu roweru możemy (a nawet musimy) wstępnie określić wielkość ramy. Sprzedający zazwyczaj podają tę wartość w opisie aukcji. Dla rowerów górskich, miejskich i trekkingowych wyrażona jest zazwyczaj w calach, natomiast w przypadku rowerów szosowych są to centymetry.

Zobacz na Gumtree: rowery i akcesoria rowerowe

Wielkość ramy ma o tyle istotne znaczenie, że poza tym, że jej właściwy wybór ma bezpośrednie przełożenie na komfort i bezpieczeństwo jazdy, wpływa również na responsywność roweru. Za mały rower to przygarbiona sylwetka, pojawiające się odrętwienia kończyn czy bóle stawów, a przez to, że będzie narowisty, jazda stanie się mało przyjemna. Z kolei zbyt duży rozmiar ramy to przede wszystkim niebezpieczeństwo urazu spowodowane upadkiem (ześlizgnięciem się) na rurę poziomą, jak również zbyt wyciągnięta sylwetka. Tu również najprawdopodobniej pojawi się dyskomfort spowodowany odrętwieniem kończyn czy bólami karku. Jazda na za dużym rowerze będzie utrudniona ze względu na ograniczony zakres ruchów, jak również problemy związane z obsługą manetek czy klamek hamulcowych – a to ma już bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo.

Aby odpowiednio dobrać rozmiar ramy, najprościej jest zapoznać się z tabelą rozmiarów, którą większość producentów zamieszcza na swojej stronie internetowej. Możemy również wspomagać się  kalkulatorami, które dostępne są w sieci. Najlepszą opcją jest oczywiście możliwość wykonania jazdy próbnej, która ostatecznie pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości nie tylko odnośnie rozmiaru ramy, ale również stanu technicznego całego roweru.

Znaczący wpływ na charakterystykę jazdy ma również rozmiar kół. Zasada jest taka, że mniejsze koło to zwrotność, mniejsza masa i dynamika, natomiast większy rozmiar to szybkość, łatwiejsze pokonywanie dziur, przyczepność i pewność prowadzenia.

Nie bez znaczenia są również takie kryteria jak marka, kolor czy dodatkowe wyposażenie które oferuje sprzedający. Powinniśmy się również zastanowić czy mamy zamiar kupić rower osobiście, czy dopuszczamy możliwość zakupu na odległość.

Dopiero dysponując takimi informacjami, możemy przejść do właściwego filtrowania ofert. Jest to długi i żmudny proces, ponieważ ilość używanych rowerów na rynku jest ogromna, ale właśnie dzięki temu wzrasta prawdopodobieństwo znalezienia właściwego jednośladu.

W przypadku zakupu używanego roweru, należy zacząć od oceny jego ogólnego stanu. Zwróćmy uwagę czy interesujący nas egzemplarz nie jest brudny, poobijany, skorodowany, w jakim stanie są opony oraz jak prezentuje się na zdjęciach. Niby nic, ale już na tym etapie jesteśmy w stanie stwierdzić czy właściciel wystarczająco dbał o rower. Zapoznajmy się z opisem ogłoszenia – czy jest spójne z załączonymi zdjęciami.

Jeśli decydujemy się na zakup na odległość, poprośmy właściciela o dosłanie maksymalnej liczby szczegółowych zdjęć, na podstawie których będziemy mogli oszacować faktyczny stan roweru.

O ile mamy to szczęście i możemy planowany zakup obejrzeć osobiście, wówczas szczegółowej poddajmy ocenie takie elementy, jak rama, która powinna być prosta bez wgnieceń czy pęknięć, napęd, który podczas jazdy testowej powinien działać płynnie i szybko nie wydając przy tym niepożądanych odgłosów, czy hamulce które pozwolą skutecznie zatrzymać rower. Zwróćmy również uwagę czy koła kręcą się równo, a takie elementy jak piasty, suport, stery czy amortyzator (o ile jest) nie posiadają luzów.

Jeżeli rower posiada dodatkowe wyposażenie w postaci błotników, lampek czy bagażnika sprawdźmy, czy wszystko jest sprawne i dobrze przymocowane do roweru.

Jeśli po dokonanych sprawdzeniach nic nie budzi naszych wątpliwości, bądź akceptujemy ewentualne niedoskonałości, nie pozostaje nic innego jak sfinalizować transakcję i cieszyć się nowym nabytkiem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *