Motywacje Polaków do zakupu mieszkań w czasach szalejących cen

Motywacje Polaków do zakupu mieszkań w czasach szalejących cen

Pomimo 15-20% wzrostu cen nieruchomości, w stosunku do tych sprzed wybuchu pandemii [1], Polacy nie zaprzestali poszukiwania „czterech kątów”. Jednak to nie potrzeba ochrony środków przed rekordowo wysoką inflacją jest głównym motywatorem do zakupu lokum. Z badania przeprowadzonego w marcu 2021 r. na zlecenie Gumtree.pl wynika, że tylko 15% respondentów kupiło mieszkanie z myślą o lokacie kapitału. Co zatem najczęściej motywuje Polaków do podjęcia decyzji o zakupie własnego „M”, nawet pomimo rosnących cen?

Z II edycji badania „Jak Polacy kupują mieszkania?”, zrealizowanego dla Gumtree.pl przez ARC Rynek i Opinia [2] wynika, że najczęstszym powodem do zakupu mieszkania jest po prostu chęć zamieszkania we własnej przestrzeni. Aż 42% respondentów, którzy zrealizowali marzenie nabycia własnego lokum, wskazało właśnie ten czynnik jako główną motywację. Jedynie 15% badanych zadeklarowało, że kupiło mieszkanie w celach inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę dane Eurostatu za 2019 rok, z których wynika, że aż 37% Polaków nie miało odpowiedniej przestrzeni do życia w zamieszkiwanych domach, wynik badania Gumtree.pl nie zaskakuje, nawet pomimo nagłego wzrostu cen za metr kwadratowy [3]. Kolejnymi, najczęściej wymienianymi powodami, były chęć wyprowadzki od rodziców lub zbyt niski standard zamieszkiwanego aktualnie mieszkania (obie opcje uzyskały 22% wskazań). Standard mieszkania odgrywał kluczową rolę dla co trzeciego badanego w wieku 35-44 i 45-65.

Co więcej, aż 42% osób z młodszej grupy wiekowej, które w latach 2018-2021 planowały kupić własne lokum, ale odłożyły te plany na przyszłość, ruszy po zakup nieruchomości właśnie w poszukiwaniu lepszych warunków mieszkaniowych niż obecne.

Młodzi Polacy potrzebują zmian

W porównaniu do rówieśników z Unii Europejskiej (30,5%), młodzi Polacy w grupie wiekowej 25-34 lata (43,9%), zdecydowanie częściej mieszkają z rodzicami [4]. Według badania Gumtree.pl, wśród osób, które wskazały, że zakupiły mieszkanie powodowane chęcią przejścia „na swoje”, aż 53% było w przedziale wiekowym 25-34 lata. Nie dziwi fakt, że podobne motywacje do zakupu mieszkania można zauważyć również wśród najmłodszej grupy respondentów (18-24 lata). Jak wynika z badania Gumtree.pl 53% ankietowanych w tym przedziale wiekowym wskazało wyprowadzkę od rodziców jako główny powód niedawnego zakupu mieszkania.

Wśród osób w przedziale wiekowym 18-24 lata, czyli dopiero wkraczających w dorosłość przeważały odpowiedzi o chęci zamieszkania we własnej przestrzeni i wyprowadzce od rodziców. Jest to o tyle naturalne, że to okres rozwijania skrzydeł, studiów czy pierwszej pracy zawodowej. Wyraźną zmianę, w porównaniu do pierwszej edycji raportu Gumtree.pl z 2019 roku [5], widać w kwestii chęci podwyższenia standardu jako motywacji do zakupu lokum. W grupie 18-24 lata opcję tę wybrało 12% (w 2019 roku – 23%), a w grupie 25-34 lata – 15%, w porównaniu do 23% w roku 2019. Dane te pokazują, że w dobie szybko rosnących cen nieruchomości, ważniejszy stał się sam fakt zakupu mieszkania, od jego wysokiego standardu czy dużej powierzchni. – komentuje Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Inwestycja? Przede wszystkim w poczucie bezpieczeństwa

W Polsce nadal poczucie bezpieczeństwa kojarzy się z posiadaniem mieszkania na własność i stabilną pracą. Różnimy się w tym choćby od sąsiadów zza Odry, gdzie bardzo popularny, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, jest najem długoterminowy. Wbrew panującemu przekonaniu, rekordowa podaż na polskim rynku nieruchomości nie wynika z aktywności inwestorów, szukających bezpiecznej formy lokowania kapitału. Jak pokazują wyniki badania Gumtree.pl, aż 87% respondentów deklaruje, że nie traktuje zakupu mieszkania jako inwestycji.

Na zakup mieszkania jako lokaty kapitału częściej decydowały się osoby starsze, które zdążyły zgromadzić dodatkowy kapitał. Jeśli weźmiemy pod uwagę respondentów w wieku 45-65, to 12% z nich dokonało zakupu właśnie w celach inwestycyjnych.

Zobacz wyniki badania na raportmieszkaniowy.pl

[1] Cenatorium i Puls Biznesu dla Bankier.pl, Dane własne, 2021

[2] Badanie „Jak Polacy kupują mieszkania?”, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Gumtree.pl w marcu i kwietniu 2021 r. na grupie 1014 Polaków w wieku 18-65 lat

[3] Eurostat, Overcrowding rate, 2019

[4] bit.ly/3mypndQ

[5] Badanie “ Jak Polacy kupują mieszkania?” przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Gumtree.pl w czerwcu 2019.

Leave a Reply