Wydawać by się mogło, że napisanie skutecznej oferty pracy jest prostą sprawą – w końcu w sieci są miliony przykładów ogłoszeń, którymi można się wesprzeć. Jednak tak samo, jak każdy szukający pracy powinien dopasować swoją aplikację do konkretnej oferty, tak i każde ogłoszenie rekrutacyjne powinno być przygotowane konkretnie na potrzeby danego stanowiska, a nie przy użyciu gotowych szablonów. Przygotowanie skutecznego ogłoszenia, które do aplikowania zachęci najodpowiedniejszych kandydatów, niejednokrotnie sprawia problem osobom zajmującym się rekrutacją zawodowo – tym bardziej może być to trudne zadanie dla osób, które zostają wydelegowane do tego zadania w mniejszej firmie, która nie posiada działu HR, a rekrutację prowadzą pracownicy poszczególnych działów.
Zobacz na Gumtree: oferty pracy
Ogłoszenia z ofertami pracy zazwyczaj składają się z trzech podstawowych części: obowiązków na danym stanowisku, wymagań odnośnie kandydata oraz tego, co oferuje pracodawca.
Oferta pracy krok po kroku
Opis firmy – powinien być krótki, konkretny i dostarczający podstawowych informacji. Z jednej strony kandydat chce wiedzieć, jaka firma odpowiada za daną ofertę, z drugiej strony – jej misja czy lista 20 krajów, w których działa, nie są dla aplikującego najważniejsze.
Zakres obowiązków – ta część pozwala kandydatowi zorientować się, jak wygląda praca na proponowanym stanowisku w danej firmie. W zależności od struktury, wielkości i organizacji firmy zakres obowiązków na stanowiskach o tej samej nazwie może się bowiem znacząco różnić. Informacje, które znajda się w tej części, warto skonsultować ze zwierzchnikiem danego stanowiska bądź osobami, które już w firmie pracują na tej samej pozycji.
Wymagania – to część, dzięki której kandydat może się zorientować, czy jest odpowiedni na dane stanowisko. Jednocześnie często wymagania wpisywane są przez twórców oferty na zasadzie “kopiuj – wklej”. Zanim więc dodacie ofertę, zastanówcie się, czy do wykonywania proponowanej pracy rzeczywiście potrzebne jest wyższe wykształcenie, język angielski na poziomie zaawansowanym czy 5 lat doświadczenia na podobnym stanowisku. Sporządzenie listy wymagań nie do końca adekwatnej do stanowiska może sprawić, że wielu utalentowanych, wartościowych kandydatów zrezygnuje z aplikowania. Jednocześnie może Was to postawić w sytuacji, kiedy na Wasze ogłoszenie odpowiedzą osoby z na tyle wysokimi kwalifikacjami, że będą oczekiwać wyższego wynagrodzenia, bądź zrezygnują z pracy po kilku miesiącach.
Informacje podane w sekcji wymagań powinny być maksymalnie konkretne. Jeśli praca na proponowanym stanowisku wymaga znajomości jakichś programów, należy podać ich nazwy i stopień zaawansowania, jeśli niezbędne są certyfikaty – również je wymień.
Co oferuje firma – tu warto opisać krótko, co swoim pracownikom oferuje firma, na jakie benefity może liczyć kandydat, jakiej formy współpracy może się spodziewać. Również w tej części niezwykle ważne są konkrety. Jeśli zamierzacie zapisać w ogłoszeniu, że pozwalacie na elastyczny czas pracy, dodajcie informację o tym, w jaki sposób jest on ustalany (czy pracownik rozliczany jest zadaniowo, czy też np. może pracować albo od 8 do 16, albo od 9 do 17). Jeśli możliwa jest częściowo praca zdalna, warto zaznaczyć w ogłoszeniu, czy chodzi o konkretny dzień w tygodniu, czy np. 4 dowolne dni w miesiącu.
Wynagrodzenie – to część oferty firmy dla kandydata, jednak celowo opisuję ten punkt osobno. Podawanie wynagrodzenia w ogłoszeniu nadal niestety owiane jest w Polsce tajemnicą, i chociaż firmy z niektórych branż robią w tej kwestii postępy, nadal jednak ogłoszeń z jasno określonym wynagrodzeniem jest niewiele. Tymczasem podanie widełek płacowych daje dużą oszczędność czasu, kosztów ponoszonych na prowadzenie rekrutacji i może zaoszczędzić rozczarowań Wam, jaki kandydatom. Jeśli bowiem ktoś wycenia swoje umiejętności, doświadczenie, czas i potrzeby finansowe na 5 tys. zł netto, to owocowe środy czy biuro w prestiżowej lokalizacji nie sprawią, że zgodzi się na pracę za 3 tys. zł. Tymczasem w sytuacji, gdy w ogłoszeniu nie ma informacji o proponowanym wynagrodzeniu, do konfrontacji oczekiwań kandydata i możliwości pracodawcy dochodzi dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
W podsumowaniu ogłoszenia możecie zawrzeć 2-3 informacje o firmie, które wydają Wam się istotne i mogą zachęcić kandydata do aplikowania do Waszej firmy, takich jak np. informacje do tyczące lokalizacji, kultury organizacyjnej firmy, czy prowadzonych przez nią aktywności dodatkowych, np. projektów CSR.
Nam udało się fajnie u Państwa rozpromować nasz skup aut i auto komis 🙂 Super możliwość.
Poradnik super a gumtree pozwoliło mi rozwinąć firmę usługową, którą obecnie prowadzę z powodzeniem zamieszczając ogłoszenia. Właśnie tak jak jest wyżej w artykule napisane, należy pamiętać aby do ogłoszenia podejść rzetelnie i przedstawić najprzydatniejsze informacje, tak aby klient mógł się szczegółowo zapoznać z naszą ofertą. Osobiście z gumtree korzystam już rok i głównie klientów mam z tego portalu. .
Poradnik bardzo przydatny. Dodam tylko, z doświadczenia z ogłoszeniami rekrutacyjnymi, by wymagać udokumentowanych umiejętności i doświadczenia. Raz daliśmy mało konkretne ogłoszenie na serwisanta laptopów (praca dość mocno specjalistyczna) i zostaliśmy zawaleni furą CV – dalekich bynajmniej od oczekiwań.
Poradnik przydatny dla każdego, warto dodać konkretne i klarowne informacje aby oferty były jasne – oszczędzi to czas wszystkim.
Bardzo wartościowy artykuł na temat ofert pracy.