Poradnik: jak konstruować ogłoszenia, aby były skuteczne – Oferty pracy

oferta pracy

Wydawać by się mogło, że napisanie skutecznej oferty pracy jest prostą sprawą – w końcu w sieci są miliony przykładów ogłoszeń, którymi można się wesprzeć. Jednak tak samo, jak każdy szukający pracy powinien dopasować swoją aplikację do konkretnej oferty, tak i każde ogłoszenie rekrutacyjne powinno być przygotowane konkretnie na potrzeby danego stanowiska, a nie przy użyciu gotowych szablonów. Przygotowanie skutecznego ogłoszenia, które do aplikowania zachęci najodpowiedniejszych kandydatów, niejednokrotnie sprawia problem osobom zajmującym się rekrutacją zawodowo – tym bardziej może być to trudne zadanie dla osób, które zostają wydelegowane do tego zadania w mniejszej firmie, która nie posiada działu HR, a rekrutację prowadzą pracownicy poszczególnych działów.

Zobacz na Gumtree: oferty pracy

Ogłoszenia z ofertami pracy zazwyczaj składają się z trzech podstawowych części: obowiązków na danym stanowisku, wymagań odnośnie kandydata oraz tego, co oferuje pracodawca.

Oferta pracy krok po kroku

Opis firmy – powinien być krótki, konkretny i dostarczający podstawowych informacji. Z jednej strony kandydat chce wiedzieć, jaka firma odpowiada za daną ofertę, z drugiej strony – jej misja czy lista 20 krajów, w których działa, nie są dla aplikującego najważniejsze.

Zakres obowiązków – ta część pozwala kandydatowi zorientować się, jak wygląda praca na proponowanym stanowisku w danej firmie. W zależności od struktury, wielkości i organizacji firmy zakres obowiązków na stanowiskach o tej samej nazwie może się bowiem znacząco różnić. Informacje, które znajda się w tej części, warto skonsultować ze zwierzchnikiem danego stanowiska bądź osobami, które już w firmie pracują na tej samej pozycji.

Wymagania – to część, dzięki której kandydat może się zorientować, czy jest odpowiedni na dane stanowisko. Jednocześnie często wymagania wpisywane są przez twórców oferty na zasadzie „kopiuj – wklej”. Zanim więc dodacie ofertę, zastanówcie się, czy do wykonywania proponowanej pracy rzeczywiście potrzebne jest wyższe wykształcenie, język angielski na poziomie zaawansowanym czy 5 lat doświadczenia na podobnym stanowisku. Sporządzenie listy wymagań nie do końca adekwatnej do stanowiska może sprawić, że wielu utalentowanych, wartościowych kandydatów zrezygnuje z aplikowania. Jednocześnie może Was to postawić w sytuacji, kiedy na Wasze ogłoszenie odpowiedzą osoby z na tyle wysokimi kwalifikacjami, że będą oczekiwać wyższego wynagrodzenia, bądź zrezygnują z pracy po kilku miesiącach.

Informacje podane w sekcji wymagań powinny być maksymalnie konkretne. Jeśli praca na proponowanym stanowisku wymaga znajomości jakichś programów, należy podać ich nazwy i stopień zaawansowania, jeśli niezbędne są certyfikaty – również je wymień.

Co oferuje firma – tu warto opisać krótko, co swoim pracownikom oferuje firma, na jakie benefity może liczyć kandydat, jakiej formy współpracy może się spodziewać. Również w tej części niezwykle ważne są konkrety. Jeśli zamierzacie zapisać w ogłoszeniu, że pozwalacie na elastyczny czas pracy, dodajcie informację o tym, w jaki sposób jest on ustalany (czy pracownik rozliczany jest zadaniowo, czy też np. może pracować albo od 8 do 16, albo od 9 do 17). Jeśli możliwa jest częściowo praca zdalna, warto zaznaczyć w ogłoszeniu, czy chodzi o konkretny dzień w tygodniu, czy np. 4 dowolne dni w miesiącu.

Wynagrodzenie – to część oferty firmy dla kandydata, jednak celowo opisuję ten punkt osobno. Podawanie wynagrodzenia w ogłoszeniu nadal niestety owiane jest w Polsce tajemnicą, i chociaż firmy z niektórych branż robią w tej kwestii postępy, nadal jednak ogłoszeń z jasno określonym wynagrodzeniem jest niewiele. Tymczasem podanie widełek płacowych daje dużą oszczędność czasu, kosztów ponoszonych na prowadzenie rekrutacji i może zaoszczędzić rozczarowań Wam, jaki kandydatom. Jeśli bowiem ktoś wycenia swoje umiejętności, doświadczenie, czas i potrzeby finansowe na 5 tys. zł netto, to owocowe środy czy biuro w prestiżowej lokalizacji nie sprawią, że zgodzi się na pracę za 3 tys. zł. Tymczasem w sytuacji, gdy w ogłoszeniu nie ma informacji o proponowanym wynagrodzeniu, do konfrontacji oczekiwań kandydata i możliwości pracodawcy dochodzi dopiero podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

W podsumowaniu ogłoszenia możecie zawrzeć 2-3 informacje o firmie, które wydają Wam się istotne i mogą zachęcić kandydata do aplikowania do Waszej firmy, takich jak np. informacje do tyczące lokalizacji, kultury organizacyjnej firmy, czy prowadzonych przez nią aktywności dodatkowych, np. projektów CSR.

2 myśli na temat “Poradnik: jak konstruować ogłoszenia, aby były skuteczne – Oferty pracy”

  1. Poradnik super a gumtree pozwoliło mi rozwinąć firmę usługową, którą obecnie prowadzę z powodzeniem zamieszczając ogłoszenia. Właśnie tak jak jest wyżej w artykule napisane, należy pamiętać aby do ogłoszenia podejść rzetelnie i przedstawić najprzydatniejsze informacje, tak aby klient mógł się szczegółowo zapoznać z naszą ofertą. Osobiście z gumtree korzystam już rok i głównie klientów mam z tego portalu. .

Dodaj komentarz