Poszukiwanie pracy: stwórz katalog najważniejszych informacji

Osoby intensywnie poszukujące pracy często wysyłają kilkanaście czy kilkadziesiąt aplikacji w krótkim czasie. Dlatego zanim zaczniesz rozsyłanie CV do różnych firm, warto jest przygotować sobie katalog, dzięki któremu zawsze będziesz w stanie przypomnieć sobie, kiedy, do jakiej firmy aplikowałeś i na jakie stanowisko. Dzięki temu w momencie, gdy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną bez problemu przypomnisz sobie nie tylko najważniejsze informacje dotyczące potencjalnego pracodawcy, jak i stanowiska, na które aplikowałeś, ale również to, jakich informacji o sobie dostarczyłeś rekruterowi.

W pierwszych dwóch kolumnach Twojego katalogu powinny znaleźć się: nazwa firmy oraz nazwa stanowiska, na które aplikujesz.

Opis stanowiska

W tej kolumnie powinny się znaleźć wszystkie zawarte w ogłoszeniu informacje na temat proponowanego stanowiska. Nie wystarczy wklejenie samego linku do ogłoszenia – weź pod uwagę, że rekrutacja może potrwać kilka tygodni, i gdy zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, ogłoszenie może już nie być aktywne. Dlatego warto od razu przekopiować nie tylko opis wymagań na dane stanowisko, ale również informacje o tym, co oferuje pracodawca. Dzięki temu przed rozmową nie będziesz się zastanawiać na przykład, czy pracodawca oferował w ogłoszeniu umowę o pracę.

Informacje o firmie

Tę kolumnę możesz uzupełnić, gdy będziesz się przygotowywać do rozmowy kwalifikacyjnej. Przed spotkaniem w sprawie pracy zawsze warto dowiedzieć się przynajmniej podstawowych informacji o firmie. Dzięki temu będziesz w stanie sensownie odpowiedzieć chociażby na pytanie, dlaczego chcesz pracować w tej konkretnej firmie.

Warto tez uzupełnić tę kolumnę o informacje zdobyte na rozmowie kwalifikacyjnej. Często, szczególnie w przypadku stanowisk wyższego szczebla, zdarzają się rekrutacje kilkustopniowe. Wiedza, którą zdobędziesz na pierwszej rozmowie, może Ci pomóc przygotować się do kolejnych spotkań.

Ważne: Niestety bardzo często zdarza się, że kandydaci, zanim wyślą CV, nie szukają w ogóle informacji na temat firmy. To błąd, ponieważ wstępny rozeznanie się w sytuacji firmy może Ci pomóc w zdecydowaniu, czy w ogóle jest to miejsce, w którym chciałabyś pracować. Być może nie odpowiada Ci lokalizacja biura, do którego musiałbyś dojeżdżać codziennie półtorej godziny? Może firma ma złą opinię wśród osób, które już wcześniej do niej aplikowały? Takie informacje można znaleźć w internecie i warto je sprawdzić, zanim wyślę się CV. W ten sposób w razie czego zaoszczędzisz sobie (i rekruterowi) czasu oraz ewentualnych rozczarowań.

Twoje CV i list motywacyjny

W tym miejscu zapisz datę wysłania CV. Jeśli posiadasz kilka wersji tego dokumentu, zanotuj, który z nich został wysłany na dane stanowisko.

Jeśli pracodawca wymaga również wysłania listu motywacyjnego, w osobnej kolumnie wklej jego treść. Pozwoli Ci to przed rozmową kwalifikacyjną przypomnieć sobie, w jaki sposób umotywowałeś, dlaczego właśnie Ty jesteś odpowiednim kandydatem na dane stanowisko.

Status aplikacji

W tym miejscu warto zapisywać każdy kontakt ze strony firmy, do której składamy aplikację – potwierdzenie otrzymania dokumentów rekrutacyjnych, telefon, informację o spotkaniu.

Komentarze

W ostatniej rubryce zapisz sobie każdą, Twoim zdaniem, istotną informację dotyczącą firmy, przebiegu rekrutacji, osób, które znasz w danej firmie itd.

Gdy rozpoczynasz poszukiwanie pracy, taki katalog może Ci się  wydawać zbędny. Jednak już po kilku tygodniach zauważysz, że zgromadzone w nim informacje mogą okazać się naprawdę przydatne, szczególnie, jeśli wyślesz więcej niż kilka CV. Rekruter może się do Ciebie odezwać kilka tygodni po wysłaniu aplikacji – warto mieć pod ręką notatki, które pomogą Ci odświeżyć informacje dotyczące rekrutacji.

Zobacz oferty pracy na Gumtree.

3 myśli na temat “Poszukiwanie pracy: stwórz katalog najważniejszych informacji”

  1. Odpowiadając na ogłoszenie zamieszczone w Waszym serwisie i dołączając do tej odpowiedzi plik w formacie PDF, Wasz serwis zmienia nazwę tego pliku!!! W efekcie odbiorca wiadomości otrzymuje plik o jakiejś bzdurnej nazwie!!! To niedopuszczalne i bardzo mało profesjonalne z Waszej strony!!! Proszę to zmienić, naprawić!!!

  2. Jak mogę odczytać przesłane oferty pracy. po zalogowaniu na gumtree przychodzi do mnie że mam odpowiedzi a jak wchodzę na skrzynkę mailową to nic nie ma.Co z tą strona jest nie tak i do tego zero możliwości kontaktu

  3. Oprócz tego, żeby nie wysyłać CV wiele razy do tej samej firmy ważne jest także to, aby nie wysyłać bezmyślnie tego samego. Stanowiska na jakie wysyłamy często się różnią od siebie i coś co jest ważne przy jednej pracy nie musi być ważne przy innej. Z listem motywacyjnym jest tak samo ale to chyba raczej oczywiste dla wszystkich 🙂

Dodaj komentarz