Zakup mieszkania z rynku wtórnego – porady [cz.2]

Zakup mieszkania, nieważne, czy pierwszego w naszym życiu, czy kolejnego, zawsze jest poważną sprawą, wiążącą się z wydaniem dużych pieniędzy. Dlatego warto wcześniej wiedzieć, na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, abyśmy zakup mogli uznać za udany.

W pierwszej części tego artykułu omawialiśmy rodzaje własności mieszkań – ważną kwestię, który należy ustalić na samym początku wszelkich formalności związanych z zakupem mieszkania z drugiego rynku. Dziś chcemy Wam podpowiedzieć, o co zapytać właściciela mieszkania, pracowników administracji czy sąsiadów.

Remonty i usterki  

Rozmawiając z właścicielem warto dowiedzieć się, jakie remonty i naprawy przeprowadzał w mieszkaniu. Dobrze jest również ustalić, czy przebudowywał instalacje, bądź zmieniał układ ścian – może się to okazać istotne przy remontach, które sami będziemy chcieli przeprowadzać, jak i przy usterkach. Po dokładnym obejrzeniu mieszkania zapytajmy właściciela o wszelkie zauważone pęknięcia na ścianach czy ślady wilgoci – jaka jest ich przyczyna, jak dawno temu powstały. Warto też zapytać o sąsiedztwo – nie tylko o osoby mieszkające w bloku, ale też dalsze otoczenie – odległość sklepów, przychodni, szkoły czy przedszkola, jak również o połączenia komunikacyjne. To oczywiście są informacje, które możemy sami sprawdzić przed wizytą w Internecie, zawsze jednak warto poznać odczucia osoby, która korzysta z okolicznej infrastruktury na co dzień.

Jeśli przy okazji wizyty spotkamy sąsiadów, możemy ich zapytać o to, jak się mieszka w danym miejscu – czy są kłopotliwi sąsiedzi, czy administracja lub wspólnota szybko usuwa usterki, oraz czy w bloku są jakieś stałe problemy – na przykład wilgoć.

Jeśli nadal jesteśmy zainteresowani mieszkaniem, kolejne kroki należy skierować do administracji, aby zapytać o to, jakie remonty były przeprowadzane na klatce i wybranym przez nas lokalu. Przed podpisaniem umowy raczej nikt jeszcze nie udzieli nam informacji o tym, czy mieszkanie nie jest zadłużone, ale takie zaświadczenie z administracji powinien okazać sam właściciel” – radzi nasz ekspert, pośrednik nieruchomości Dagmara Kulesza.

Odpowiednia pomoc

Sprawdzenie wszelkich dokumentów to podstawa przy kupnie mieszkania. Jest to niezwykle poważna transakcja, która dla wielu z Was będzie się wiązała z wieloletnim kredytem. Dlatego warto mieć u swojego boku kogoś, kto ma wiedzę i doświadczenie w zakupie i sprzedaży mieszkań doświadczonego pośrednika.

Aby jednak być zadowolonym, warto przyjrzeć się, kogo wybieramy do współpracy. W tej chwili zawód pośrednika jest zawodem, który może wykonywać każdy. Wystarczy założyć odpowiednią działalność gospodarczą. To niewątpliwie ułatwia dostęp do zawodu, ale powoduje też, że częściej możemy spotkać się z nierzetelnością. Warto więc sprawdzić, czy pośrednik posiada polisę OC? Kopię polisy powinien dołączyć do umowy pośrednictwa.  Czy umowa nie zawiera klauzul niedozwolonych? Czy pośrednik jest zrzeszony w jakiejś organizacji zawodowej? Czy ma licencję (nie są już obowiązkowe, ale można ją uzyskać w federacji)? Czy dysponuje referencjami? Jaki ma pomysł na Waszą współpracę? Jeśli od razu podsunie do podpisu umowę i zaproponuje zrobienie zdjęć telefonem komórkowym na szybko, może warto rozejrzeć się za kimś innym?” – zwraca uwagę Dagmara Kulesza. 

Współpraca z zaufanym i sprawdzonym pośrednikiem daje poczucie bezpieczeństwa, dostęp do informacji i pozwala zaoszczędzić stresu 🙂

 

 

Dodaj komentarz