Zostań w domu – kilka sposobów na organizację i spędzanie wolnego czasu

Przedłużająca się izolacja, będąca wynikiem szerzącej się epidemii, doskwiera nam coraz bardziej. Jak podaje SW Research, niemal 90% Polaków przyznaje, że ciągłe przebywanie w domu jest dla nich uciążliwe[1], a wolny czas spędzają głównie na surfowaniu po internecie, oglądaniu filmów lub seriali oraz śledzeniu bieżących informacji z kraju i ze świata. Jak radzić sobie w dobie pandemii i nie zwariować? To trudne, ale możliwe do osiągnięcia!

Po pierwsze – dobra organizacja

Mimo że w czterech ścianach spędzamy teraz zdecydowanie więcej czasu, w dalszym ciągu mamy pewne zobowiązania, zatem musimy przeorganizować swoje życie i dostosować je do obecnej sytuacji. Odpowiednia organizacja pomoże nam zrealizować wszystkie obowiązki – zakupy, pranie, sprzątanie, opiekę nad dziećmi, a nawet pracę zdalną! W przypadku zakupów świetnym rozwiązaniem będzie zamówienie produktów z dostawą do domu w internetowym markecie – choć czas oczekiwania to nawet kilka dnia, zdecydowanie lepiej w ten sposób zadbać o wyposażenie lodówki, jednocześnie nie narażając się na styczność z innymi ludźmi w długich sklepowych kolejkach. Jeśli mamy to szczęście, że możemy pracować zdalnie, bardzo ważne jest przygotowanie odpowiedniego stanowiska pracy – najlepiej przy biurku z wygodnym krzesłem, z dala od rozpraszających bodźców jak włączony telewizor lub radio czy też krzątających się w pobliżu domowników. Jeżeli mimo sprzyjających warunków mamy problem z koncentracją, przydatnym narzędziem w planowaniu zadań będzie np. to narzędzie. Dodatkowo warto pamiętać, że mimo pandemii życie toczy się dalej, dlatego nie dawajmy sobie taryfy ulgowej jeśli chodzi o domowe aktywności – dyscyplina i odpowiednie podejście sprawią, że „nie wyjdziemy z wprawy” i gdy wszystko wróci do normy nie będziemy czuć się rozleniwieni.

Bądźmy w kontakcie

Nieustanny pobyt w domu to duże wyzwanie, zwłaszcza dla osób, które są towarzyskie i cenią sobie bezpośredni kontakt z przyjaciółmi i znajomymi. W takiej sytuacji świetnie sprawdzą się wszelkie komunikatory, np. ten, dzięki którym będziemy mogli utrzymać kontakt z najbliższymi. Jeśli w swojej rodzinie mamy dziadków lub wiekowych rodziców, którzy nie umieją korzystać z takich nowinek technologicznych, pokażmy im, jakie dają one możliwości. Dzięki temu będą mogli częściej rozmawiać ze swoimi dziećmi lub wnukami, a nawet ich zobaczyć! Na jakiś czas zrezygnujmy z odwiedzin u bliskich – zdecydowanie więcej miłości okażemy im, trzymając się na dystans, niż spotykając się przy wspólnym stole.

Ruch to zdrowie

Jeśli jesteście za pan brat ze sportem i ważna jest dla Was codzienna dawka ruchu na świeżym powietrzu lub wizyta na siłowni, to zamknięcie w czterech ścianach może okazać się wyzwaniem. Całe szczęście ćwiczyć można również w domu, a sprzęt sportowy zamienić na to, co akurat mamy pod ręką – butelki z wodą z powodzeniem zastąpią ciężarki, zamiast maty sprawdzi się koc, a do treningów można wykorzystać nawet… papier toaletowy (np. w ten sposób). W sieci aż roi się od filmów z ćwiczeniami, zajrzyjcie np. tutaj lub tutaj

Ciągłe siedzenie oraz brak ruchu mogą spowodować występowanie bólów pleców – jeśli nie cierpicie na żadne schorzenia kręgosłupa, a bóle spowodowane są jedynie zmniejszoną aktywnością fizyczną, warto spróbować jogi lub ćwiczeń na zdrowy kręgosłup, np. takich lub takich.

Zwolnij i pomyśl o sobie

Obecnie panujące warunki oraz informacje spływające z mediów mają wpływ na każdego z nas, choć epidemię i związaną z nią kwarantannę każdy może przeżywać w inny sposób. Niezależnie od tego, jak reagujemy, istotne jest, aby do minimum zminimalizować stres oraz wyzbyć się paniki. Choć lęk o zdrowie i życie swoje oraz bliskich jest w pełni uzasadniony, bardzo ważna jest praca z własnymi emocjami oraz dbałość o stan psychiczny. Pomocne będą techniki relaksacyjne, medytacja czy trening uważności, tzw. mindfulness, które pomogą ukoić nerwy i uspokoić emocje. Przykładowe propozycje znajdziecie tutaj oraz tutaj.

Aby nie dać się negatywnym myślom, warto z rozsądkiem wybierać treści, które oglądamy lub czytamy w mediach. Pamiętajmy, aby polegać jedynie na sprawdzonych informacjach – na stronie Ministerstwa Zdrowia znajdziemy wszystkie aktualności. Ponieważ ciągłe śledzenie mediów i skupianie się na problemie może nasilać niepokój, warto robić sobie przerwy od oglądania, czytania czy słuchania nowych informacji w mediach, także społecznościowych.

Ponadto, powinniśmy jak najczęściej podejmować aktywności, które lubimy i które nas odprężają, takie jak słuchanie muzyki, gra na instrumentach, prace w ogrodzie albo czytanie książek (tutaj z propozycją wychodzi Empik, udostępniając każdemu opcję premium na 60 dni).  

Jak widzicie, sposobów na to, aby przetrwać ten trudny czas jest naprawdę wiele. Warto zostać w domu, na nowo zorganizować się w tej sytuacji i nie dać się negatywnym myślom. Bądźcie zdrowi! 


[1] Badanie SW Research „Polacy w czasie epidemii”

6 thoughts on “Zostań w domu – kilka sposobów na organizację i spędzanie wolnego czasu”

  1. Na szczęście wiele firm organizuje darmowe webinary i szkolenia, wiec jak najbardziej można poświecić czas na rozwój i możliwe ze krok dalej w karierze.

  2. Bardzo przydatny post – zresztą jak zwykle na Gumtree. Mam nadzieję, że już po pandemii i będzie tylko lepiej.

Leave a Reply